PENERAPAN KETERAMPILAN PUBLIC SPEAKING MENINGKATKAN KOMUNIKASI EFEKTIF BAGI SISWA SEKOLAH DASAR

Supplementary Files

pdf

Keywords

Communication
Public Speaking
Confidence

How to Cite

Nurezalita, F. N., Nurkholifah, R., & Wianti, S. (2024). PENERAPAN KETERAMPILAN PUBLIC SPEAKING MENINGKATKAN KOMUNIKASI EFEKTIF BAGI SISWA SEKOLAH DASAR. ABDI SABHA (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(2), 40–47. https://doi.org/10.53695/jas.v5i2.1059

Abstract

Public speaking skills play an important role in the educational context to improve effective communication between educators and students. This article explores how to improve these skills through curriculum development, teacher training, and student learning experiences. This research uses methods using survey data and online observation techniques. This research shows that effective communicative learning allows students to better understand the material and participate actively in discussions. The findings of this study also highlight the importance of good teacher feedback and a supportive learning environment in creating meaningful learning experiences for students.
https://doi.org/10.53695/jas.v5i2.1059

References

Inah, E. N. (2015). Peran komunikasi dalam interaksi guru dan siswa. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 150–167.

Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi belajar mengajar di sekolah dasar. CV. Ae media grafika.

Lanani, K. (2013). Belajar berkomunikasi dan komunikasi untuk belajar dalam pembelajaran matematika. Infinity Journal, 2(1), 13–25.

Ma’ruf, M. A., & Purwanto, P. (2021). Pendampingan dalam meningkatkan kemampuan public speaking santri di pondok pesantren Mamba’ul Huda Kaliabu. Khidmatan, 1(1), 9–14.

Mulyawan, B. (2012). Pengaruh pengalaman dalam pelatihan terhadap peningkatan kompetensi profesional guru. Media Komunikasi FPIPS, 11(1).

Mustoip, S. (2023). Analisis Penilaian Perkembangan dan Pendidikan Karakter di Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 1(3), 144–151.

Sembiring, S. B., Agung, A. A. G., & Antara, P. A. (2021). Media Audio Visual dengan Tema Lingkunganku Terhadap Keterampilan Berbicara Anak di Depan Umum. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 371–380.

Sole, F. B., & Anggraeni, D. M. (2018). Inovasi pembelajaran elektronik dan tantangan guru abad 21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 2(1), 10–18.

Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi guru dalam membangun komunikasi dengan orang tua siswa di sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99–113.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ABDI SABHA (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat)

Whatsapp-Button