Pengenaan Pajak Penghasilan Pengusaha E-Commerce Shopee Berdasarkan Peraturan Pemerintah No 23 Tahun 2018

Main Article Content

Isna Ardila
Zuraida Ulfa

Abstract

This study aims to analyze the compliance of e-commerce entrepreneurs regarding the imposition of income tax on online businesses based on Government Regulation no. 23 of 2018. This study uses a descriptive research approach, and from 110 populations or respondents used 15 Shopee e-commerce entrepreneurs spread across the city. Medan as the research sample obtained from purposive sampling technique. Data collection techniques were carried out using questionnaires and interviews. The results showed that the tax compliance of Shope e-commerce entrepreneurs in Medan City on Government Regulation no. 23 of 2018 is still classified as very low due to the lack of understanding of e-commerce entrepreneurs regarding Government Regulation no. 23 of 2018 causing non-compliance in carrying out the obligation to pay taxes.

Article Details

Section
Articles

References

Adam, D. V., & Astin, I. P. (2019). Kebijakan Pengenaan Pajak atas Transaksi Online (E-Commerce). Festival Riset Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi (FIRMA).

Afrizal Tahar, Delvina Dwi Septian. 2021. Pengenaan Pajak Penghasilan terhadap Pengusaha dalam Transaksi Perdagangan Online (E-commerce) Studi Pengusaha Online di Yogyakarta. Jurnal Akuntansi. Vol. 31 No. 6

Dolfen, P., Einav, L., Klenow, P. J., Klopack, B., Levin, J. D., Levin, L., & Best, W. (2019). Assessing The Gains from E-Commerce. Retrieved from http://www.nber.org/papers/w25610

Evifania, Cristine. (2020) Aktivitas Belanja Digital di Sumut Meningkat, Sumatra.Bisnis.com.

Fox, W. F. (2001). State and Local Sales Tax Revenue Losses from E-Commerce : Updated Estimates. 4170(September).

Makalalag, L. (2016). Pengenaan Pajak Penghasilan Terhadap Pengusaha Dalam Transaksi Perdagangan Online (E-Commerce). Jurnal Ilmu Hukum Legal Opinion, 4(1), 1–10.

Nurlinda and Sinuraya, J. (2020) „Potensi Pajak Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM)?, Jurnal Ilmu Ekonomi dan Studi Pembangunan, 20(2), pp. 126–141.

Puspawati, D. (2016) „Studi Kualitatif Wajib Pajak Orang Pribadi Pengusaha Tertentu Untuk Melakukan Pembayaran Pajak Penghasilan (PPh) (Studi Kasus Pada Pelaku Social Commerce)?, Jurnal Akuntansi dan Bisnis, 1(2), pp. 119–125.

Samsiana, S. et al. (2020) „Pemanfaatan Media Sosial dan Ecommerce Sebagai Media Pemasaran Dalam Mendukung Peluang Usaha Mandiri Pada Masa Pandemi Covid 19?, Jurnal Sains Teknologi dalam Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), pp. 51–62.

Sari, R. P. (2018). Kebijakan Perpajakan atas Transaksi E-Commerce. Journal Feb Unmul AKUNTABEL, 1.

Su, W., Wang, Y., Qian, L., Zeng, S., Baležentis, T., & Streimikiene, D. (2019). Creating a Sustainable Policy Framework for Cross-Border E-Commerce in China. Sustainability (Switzerland), 11(4).

Sularsih, H. (2018) „Dampak Penerapan Peraturan Pemerintah No. 23 Tahun 2018 Terhadap Peningkatan Pajak UMKM di Kota Malang?, Jurnal Akuntansi dan Manajemen, 3(3), pp. 1–8.

Susilo, E. J. (2013) „Pemahaman Wajib Pajak Terhadap Peraturan Tentang Pajak UKM ( Studi Kasus Pada Wajib Pajak yang Terdaftar di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Palembang Ilir Barat )?, (46), pp. 1–10.

Yapar, B. K., Bayrakdar, S., & Yapar, M. (2015). The Role of Taxation Promblems on the Development of E-Commerce. Social and Behavioral Sciences, 195, 642– 648.

Zulia Hanum. (2018). Analisis Penyampaian SPT Masa dan Jumlah Wajib Pajak Badan Dalam Meningkatkan Penerimaan Pajak Penghasilan Pasal 21 di KPP Pratama Medan Belawan. EKONOMIKAWAN : Jurnal Ilmu Ekonomi dan Studi Pembanguan. Vol 18, No.2, pp. 123-133