Pengaruh Kepribadian dan Konsep Diri Terhadap Keputusan Pembelian Produk Lazada

Main Article Content

Hasrudy Tanjung
Irwan Syari Tanjung
Salsabila Safitri

Abstract

The purpose of this study was to determine and analyze the influence of personality, and self-concept on product purchasing decisions at Lazada partially or simultaneously. The approach used in this research is an associative approach. The population in this study were all students of the Faculty of Economics and Business, Muhammadiayah University, North Sumatra in 2018, 2019 and 200 who bought products at Lazada. The sample in this study used the Slovin Sempling formula, amounting to 95 students of the Faculty of Economics and Business, Muhammadiayah University of North Sumatra who bought lazada products. The data collection techniques in this study used interview techniques, documentation study, observation, and questionnaires. The data analysis technique in this study used the Multiple Liner Regression Analysis Test, Hypothesis Test (t test), and the Coefficient of Determination. Data processing in this study used the SPSS (Statistical Package for the Social Sciens) software program version 24.00. The results of this study prove that partially personality, and self-concept of the purchase decision for lzada products.

Article Details

Section
Articles

References

Adlin, A. (2006). Resistensi Gaya Hidup: Teori dan Realitas. Yogyakarta: Jalasutra.

Alsabiyah, T., Hidayat, K., & Fanani, D. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian (Survei Pada Mahasiswa/Mahasiswi Universitas Brawijaya Yang Menggunakan Sepatu Sneakers Merek Converse). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 70(1), 106–113.

Arianty, N. (2016). Manajemen Pemasaran. Medan: Perdana Publishing.

Baron, R. A., & Byrne, D. (2004). Psikologi Sosial. Jakarta: Erlangga.

Desmita. (2016). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Rosda.

Dinata, M. R. Y. (2013). Perna Konsep Diri dan Kesiapan Kerja Terhadap Kecemasan Mahasiswa Tingkat Akhir Dalam Menghadapi Dunia Kerja. Universitas Brawijaya.

Elizabeth, W., & Baron, R. (2014). Mengenal 9 Tipe Kepribadian Manusia dengan Lebih Asyik. Jakarta: PT. Serambi Ilmu Semesta.

Fahmi, M., Prayogi, M. A., & Jufrizen, J. (2018). Peran Kepercayaan Pelanggan Dalam Memediasi Pengaruh Kualitas Website Terhadap Loyalitas Pelanggan Online Shop. Jurnal Riset Sains Manajemen, 2(3), 121–130.

Farisi, S. (2018). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Adidas Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Prosiding The National Confereces Management and Business, 689–705.

Fatimah, S., Rosliana, L., & Sulistiani, N. W. (2013). Pengaruh Gaya Hidup Dan Konsep Diri Terhadap Pengambilan Keputusan Konsumen Dalam Memilih Coffeeshop Di Samarinda. Motivasi, 1(1), 1–8.

Feist, J., & Feist, G. (2010). Teori Kepribadian. Jakarta: Salemba Humanika.

Ferriandewi, E. (2016). Pengaruh Nilai-Nilai Hedonis dan Konsep DiriTerhadap Keputusan Pembelian dan Dampaknya Pada Loyalitas Merekdi Surabaya (studi pada pembelian barang mewah). E-Jurnal Manajemen Kinerja, 2(2), 1–11.

Hawskin, D. I., Roger, J. B., & Kenneth, A. C. (2013). onsumer Behavior Building Marketing Strategy, Tenth Edition. New York: McGraww-Hill.

Hutagalung, A. (2016). nalisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Menggunakan Dua Ponsel (GSM Dan CDMA) pada Mahasiswa Departemen Manajemen Fakultas Ekonomi USU. Jurnal Manajemen Bisnis, 1(3), 1–15.

Jariah, A. (2012). Analisis Faktor-Faktor Pribadi Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha Di Lumajang. Jurnal Wiga, 2(2), 1–18.

Juliandi, A., Irfan, I., & Manurung, S. (2015). Metodelogi Penelitian Bisnis Konsep dan Aplikasi. Medan: UMSU PRESS.

Kadir, H. A., Syarifuddin, T., Wahba, Rahma, A., & Andini, N. (2018). Pengaruh Faktor Gaya Hidup, kelas sosial dan kepribadian Terhadap Keputusan Pembelian Yamaha Matic Mio Sporty di Kota Palu. Jurnal Sinar Manajemen, 5(2), 112–117.

Kasali, R. (2007). Manajemen Periklanan. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Kotler, P., & Amstrong. (2012). Marketing Management. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management. Essex: Pearson Education Inc.

Kreitner, & Kinicki. (2010). Organizational Behavior. New York: McGraww-Hill.

Mandey, S. L. (2009). Pengaruh Faktor Gaya Hidup terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Aplikasi Manajemen, 6(1), 1–11.

Pulungan, D. R., & Febriyanti, H. (2018). Pengaruh Gaya Hidup Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Riset Sains Manajemen, 2(3), 103–110.

Rahmadika, N. A., & Kristaningsih, T. (2018). Pengaruh Brand Imange dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Jeans Levi’s (Studi Pada Masiswa Aktif DIV Manajemen Pemasaran Jurusan Administrasi Niaga Poleteknik Negeri Malang Tahun 2017/2018). Jurnal Aplikasi Bisnis, 4(2), 301–305.

Robbins, S. P. (2012). Management, Eleventh Edition. United States of America: Pearson Educaton Limited.

Sangadji, E. M., & Sopia. (2013). Perilaku Konsumen Pendekatan Praktisi Disertai Himpunan Jurnal Penelitian. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Sarlito, W., & A, E. (2009). Meinarno, Psikologi Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2007). Perilaku Konsumen. Jakarta: PT. Indeks Kelompok Gramedia.

Setiadi, N. J. (2013). Perilaku Konsumen. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Setyarningsih, E. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Online (E-Commerce) Lazada Di Kota Mojokerto. Bisman, 2(2), 150–164.

Shane, M. S. L., & Glinow, V. M. A. (2010). Organizational Behavior: Emerging Knowledge and Practice for The Real World. New York: McGraww-Hill.

Stuart, & Laraia. (2007). Principle and Practive Of Psychiatric Nursing. New York: New York Press.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2003). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sumarwan, U. (2012). Riset Pemasaran dan Konsumen. Bogor: IPB Press.

Sunarto, S. (2013). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: BPFE-UST.

Sunarto, S. (2015). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Kerajinan Kulit Kartika Magetan. Equilirium: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 3(2), 1–14.

Sutisna. (2012). Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wardhani, W., Sumarwan, U., & Yuliati, L. N. (2015). Pengaruh Persepsi dan Preferensi Konsumen Tehadap Keputusan Pembelian Hunian Green Product. Jurnal Manajemen Dan Organisasi, 6(1), 45–63